Само след дни супермаркети „Фантастико“ отново отварят врати за инициативата „Килограм доброта“. За 13-а поредна година българската семейна компания ще подкрепи традиционната кампания на Българската хранителна банка. Инициативата има за цел да се съберат дълготрайни продукти в помощ на хора в нужда в цялата страна.
През миналата година благодарение на ентусиазма на десетки доброволци, даренията на „Фантастико“ и клиентите на веригата бяха събрани рекордните 25 тона храни. За пътя на „спасената“ храна и килограмите доброта, които променят животи, разговаряме с изпълнителния директор на Българската хранителна банка Цанка Миланова и с изпълнителния директор на „Фантастико груп“ Светослав Гаврилов.
Вече 13 години кампанията „Килограм доброта“ помага на хора в нужда. Как реално се случва това?
Ц. Миланова: „Килограм доброта“ е най-голямата доброволческа инициатива на Българската хранителна банка за събиране на храни от първа необходимост за хора в нужда, която среща дългогодишната партньорска подкрепа на „Фантастико“. Кампанията обединява усилията на доброволците и пазаруващите за дома си хора, като дава възможност на всеки клиент на веригата да избере килограм ориз, боб, леща, макарони или бутилка олио и да дари в подкрепа на домакинства в затруднение. За един уикенд в края на ноември, в избрани магазини на „Фантастико“, се създава среда, която насърчава солидарност и взаимопомощ. Форматът улеснява отделния човек да осигури питателна храна в помощ на често непознати, но нуждаещи се хора, с удобен и достъпен за всеки дарителски жест.
Св. Гаврилов: Щастливи сме, че за поредна година сме партньор на кампанията и отново всички заедно - доброволци, колегите от обектите и клиентите ще обединим усилия в името на доброто. Тази година увеличаваме супермаркетите-домакини на инициативата и в последния уикенд на ноември „Килограм доброта“ ще се проведе в 8 търговски обекта „Фантастико“. Последното издание на кампанията постигна рекорди благодарение на ангажираността на всички. Сигурен съм, че тази година енергията ще е още по-голяма и с общи усилия ще съберем не просто килограми, а тонове доброта.
Как инициативата се промени за тези 13 години? Станаха ли по-чувствителни хората към темата за спасяване на храната?
Ц. Миланова: През изминалите години Българската хранителна банка разви кампания „Килограм доброта“ като разпознаваема и очаквана инициатива за даряване на основни хранителни продукти от физически лица в сигурна среда, в която безопасността и произхода на храната са гарантирани. Така се допълват ежедневните дарения на спасения излишък от хранителната индустрия, които банката разпределя като пълноценно и питателно меню до хора в нужда. Това е едното решение. Много от хранителните отпадъци обаче може да бъдат избегнати и чрез по-добра осведоменост, планиране на покупките и разумно потребление. В тази връзка кампанията е логично продължение на общото послание за спасяване на храна, което отправяме заедно до хиляди клиенти на „Фантастико“ и се насочва към промяна на нагласите им към по-отговорно пазаруване и споделяне на излишъка с човек в нужда.
„Фантастико“ е дългогодишен партньор на Българската хранителна банка. Какво ви мотивира да продължавате да развивате това устойчиво партньорство?
Св. Гаврилов: Заедно с Българската хранителна банка имаме общи ценности и това е в основата на устойчивото ни партньорство. Вярвам, че именно затова и с всяка следваща съвместна инициатива надграждаме постигнатите резултати. Сякаш наистина доброто е заразно – виждам го в енергията на доброволците, в ангажираността на нашите колеги в супермаркетите, в рекордните количества килограми доброта, дарени от нашите клиенти. Разбира се, темата за спасяването на храната е изключително важна за нас – както чрез всекидневните усилия на екипите в търговските ни обекти, така и чрез ангажираността ни да даряваме хранителни продукти към уязвими групи в обществото. Затова и вече 13-а година устойчиво подкрепяме всяка инициатива на Българската хранителна банка.
Какви са резултатите от кампанията до сега? Колко килограма доброта достигнаха до хора в нужда?
Ц. Миланова: Кампанията среща все по-широка подкрепа с всяка изминала година. За 12 години са дарени над 85 000 килограма дълготрайни хранителни продукти, разпределени до над 340 000 българи, живеещи в недоимък и нищета, които често остават невидими за социалната система, изключени от икономическо участие и безпомощни да се справят сами.
Само през 2024 г. хората с добри сърца дариха над 12 750 кг за един уикенд. Същото количество беше дарено и от „Фантастико“, с което бяха осигурени над 540 000 хранения за хиляди лица с належащи потребности. През 2025 г. дарените хранителни продукти достигнаха до над 60 000 души в цялата страна - деца, лишени от родителска грижа; деца и младежи с увреждания; многодетни семейства и самотни родители; жертви на насилие и трафик; самотно живеещи възрастни хора с ниски доходи; хора със зависимости и възрастни с трайни физически и метални увреждания.
Как „Фантастико“ ще подкрепи кампанията тази година?
Св. Гаврилов: Освен на добротата на нашите клиенти, които даряват продукти в подкрепа на хора в нужда, отново разчитаме на енергията на доброволците. Сред тях ще има около 100 наши колеги. След успеха от миналия ноември интересът и сред тях е много по-голям. Екипите в супермаркетите също с много ентусиазъм и професионализъм се включиха в инициативата и се погрижиха нито за момент регалите да не остават празни въпреки че пакетите с дълготрайни продукти бързо изчезваха от рафтовете. Убеден съм, че тази година резултатът ще е много по-добър. А „Фантастико“ поема ангажимент да дари 10 тона храна в допълнение на събраните от нашите клиенти.
Каква е ролята на партньорството между бизнеса и неправителствените организации в реализирането на подобни кампании?
Ц. Миланова: Ползите от обединените усилия на търговска верига „Фантастико“ и Българска хранителна банка са за всички, но най-вече за онези невидими хора, които трудно посрещат ежедневните си нужди. Благодарение на това партньорство осигуряваме подкрепа на хора, които често са в критично положение и това е начин да получат помощ. Принос за това имат всички участващи в кампания „Килограм доброта“. Доброволците – над 190 човека, които с ентусиазъм и отдаденост споделят своето време и труд, за да посрещнат и приканят стотици пазаруващи хора да споделят пакет храна. Героите са всички дарители на храна – с проявената човечност и загриженост към хората в нужда. Всички те превръщат кампанията в нещо повече от събраната храна, защото доказват, че доброто в хората съществува.
Това не е единствената инициатива на „Фантастико“ в подкрепа на обществото. Как социалната отговорност се вписва в културата на компанията?
Св. Гаврилов: Културата на „Фантастико“ винаги е била насочена към хората – както към нашите клиенти и екипи, така и към общностите, в които живеем и работим. Отговорността е една от основните ценности, които следваме вече 34 години – от създаването на „Фантастико“ до сега. В този смисъл не спираме да подкрепяме инициативи , които водят до положителна промяна в обществото. През годините сме заставали зад редица каузи в областта на образованието и културата, социалното предприемачество, здравеопазването, спорта… Кампанията „Килограм доброта“ е естествено продължение на това наше разбиране - тя обединява нашите служители, клиенти и партньори около една обща цел - да помогнем на хората в нужда. Всяка подобна инициатива е израз на нашите ценности и на желанието ни да създаваме положителна промяна по важните за обществото теми.
В началото на октомври стартира и второто издание на информационната кампания „Не е за изхвърляне“, в която „Фантастико“ и Българската хранителна банка отново си партнират. Какво послание отправяте с нея към хората?
Св. Гаврилов: Нашата цел е да напомним на всеки човек да се замисли за своята отговорност за намаляване на разхищението на ресурси и да покажем, че с малки действия от много хора е възможно да се постигне огромен ефект. Последните данни на Европейската комисия показват, че в България най-голям е делът на потребителите, които не се интересуват от разхищението на храна - 47%. Тази статистика е доста притеснителна и силно се надявам, че нашето послание за отговорно и разумно потребление ще достигне до повече хора и да се замислят как могат да намалят разхищението на храна във всекидневието си.
Ц. Миланова: Информационната кампания „Не е за изхвърляне“ е повече от партньорство. Тя е споделяне на ценности, професионален ангажименти и истинска грижа към храната, която можете да видите ежедневно и в двете организации. От години работим за среда и практики, които насърчават компаниите с излишък от храна да я даряват и споделят с хора в нужда. Всяка година оползотворяваме над 430 000 килограма питателна храна. За да има устойчив ефект това усилие, е необходимо и нещо повече – информираност за това как всеки от нас в лично качество може да бъде отговорен потребител. С кампанията „Не е за изхвърляне“ целим да ангажираме повече хора в реални действия – отговорно пазаруване, разумно планиране и споделяне на годна храна. Тази година си поставяме още по-амбициозна цел: да достигнем до повече домакинства, да ги вдъхновим да пазаруват разумно, да даряват, да бъдат част от решението.
Какво бихте искали да кажете на хората, които се колебаят дали да дарят?
Ц. Миланова: Опитът ни от всички предишни години показва, че сред дарителите има хора от всички възрасти - деца, семейства и възрастни хора. Хора с различни финансови възможности и социален статус. Всеки от тях дарява според възможностите си - от пакет ориз, до цяла пазарска количка, пълна с продукти. Убедени сме, че е нужно малко, за да помогнем на човек в беда и е по силите на всеки от нас да го направи при добра воля и отворено сърце!
Св. Гаврилов: Доброто има силата да се предава от човек на човек, да обединява и да ни напомня, че всички сме част от една общност. Именно това е смисълът на „Килограм доброта“ – да споделим човечност и съпричастност. Вярвам, че дори един дарен пакет дълготраен продукт като ориз, олио, макарони, боб или леща може да помогне на човек в нужда. Очакваме всеки, който иска да дари своя килограм доброта на 29 и 30 декември в супермаркети „Фантастико“.
